nu-i aşa că te preocupă imaginea?

Tendinţe

Chinezoaicele au fata comerciala

Frumoasa si celebra actrita chineza Gong Li va aparea in noua reclama a unui produs occidental (colegii chinezi nu ne-au anuntat inca si marca acestuia).

 

Daca mexicanii se lasa ademeniti de gringo, iar japonezii de beckhami, publicitatea chineza a ajuns la faza nationala. Alt semn al maturitatii pietelor chineze si a consumatorilor chinezi este o publicitate care foloseste din plin materialul local.

 

 

 

 

 

Cum sa intri pe piata chineza si ce sa (nu) faci acolo (1)

 

Danone se hraneste din foamea de capitalism a comunistilor chinezi

 

Cu 9% din cifra de afaceri realizata deja in China, noua strategie a grupului agro-alimentar francez se bazeaza pe piata asiatica: India, Indonezia si Japonia. Jucand dupa regulile locale. In China asta inseamna asocierea cu firme ale potentatilor de la varful Partidului.

 

Intrucat maturitatea la care au ajuns pietele est-europene nu mai permite expansiunea in regiune, Danone, numarul unu al industriei agroalimentare franceze, se concentreaza acum pe piata asiatica. In 2004, 22.600 de angajati chinezi au realizat circa 1,3 miliarde de euro, adica 9% din cifra totala de afaceri a grupului. Cu aceasta solida baza chineza, Danone a inceput sa-si teasa o retea regionala.

 

Bucataria chineza

 

La expansiunea asiatica a grupului Danone participa atat cele trei centre de cercetare din China, cat si partenerul japonez Yakult, specializat in alimente prezentate ca având o actiune pozitiva asupra sanatatii, plus echipa internationala a centrului Vitapôle din Franta – a informat Le Monde. In sens invers, Danone promoveaza deja in restul lumii anumite produse bazate pe experienta asiatica: de pilda, iaurturile "probiotice" Yakult si Actimel, care detin 50% dintr-o piata mondiala cu o crestere de 20% pe an.

 

Danone se afla in China din 1987, când a incercat sa converteasca puterea de la Beijing la produsele lactate proaspete. In 1992, francezii au intrat in actionariatul unei fabrici de lactate din Canton, apoi in al uneia din Shanghai. Pentru a creste pe piata chineza, grupul francez a fost nevoit sa-si adapteze produsele la specificul local. In 1993, Danone a lansat o versiune chinezeasca a biscuitilor sai traditionali: mai putina grasime, mai mult zahar, ingrediente naturale vizibile cu ochiul liber in produse etc. In rest, s-a concentrat pe o paleta restransa de produse, vandute sub patru marci. Mai departe, o echipa locala a reformulat retelele grupului, iar preturile au fost stabilite potrivit nivelului de viata local.

 

Apa conditionata politic

 

In 1996, Danone intra pe piata chineza a apei imbuteliate prin intermediul co-intreprinderii create impreuna cu grupul alimentar chinez Wahaha, din Hangzhou. Pentru 60 de milioane de euro, grupul francez a dobandit 51% din divizia ape si lactate a grupului chinez, care producea apa conditionata marca „Wahaha” ("copil care rade", in chineza). Danone a acceptat sa nu detina intregul control operational al afacerii, desi a industralizat-o la standarde occidentale.

 

Dar s-a insinuat astfel la varful sistemului politic din China: co-proprietarul grupului Wahaha este membru al Parlamentului din Beijing, iar sotia sa este secretar-general a Partidului Comunist la Hangzhou. Dupa care cresterea in procente a fost de doua cifre in fiecare an: distributia are o buna acoperire teritoriala, iar gusturile consumatorilor sunt satisfacute inclusiv de un produs tipic chinezesc - LAB (Lactic Acid Beverage), un soi de iaurt de baut, pe care grupul chinez intentioneaza sa-l faca varful de lance in cucerirea pietei chineze.

Astazi, Danone si-a adjudecat 20% din piata apei imbuteliate din Asia si este numarul unu al acestui sector in China - cu 27% din piata, adica 11 miliarde de litri... De zece ori mai mult decat co-intreprinderea Coca-Cola/ Nesttle, care domina piata indoneziana cu marca „Aqua” (84% din piata bomboanelor si 48% din piata apei imbuteliate). Amplasamentul Danone in Asia inseamna 70 de uzine in China, 15 in Indonezia si 3 in India. In plus, inginerii chinezi de la Wahaha au fabricat noile linii de imbuteliere necesare co-intreprinderii franco-chineze la un pret mai mic decat vechii furnizori germani sau italieni.

Petre Munteanu

Data publicării: 04 Ianuarie 2004 | 16:56

01 Decembrie 2004 | 15:43

Agentul pre si post-electoral virtual

24 Noiembrie 2004 | 12:08

Agentul electoral american 004: marci, pusti si bani

22 Noiembrie 2004 | 13:31

Comunicare online si nu numai

02 Noiembrie 2004 | 14:32

Printuri cu proletari pentru electricitatea americana

6 Iulie 2004 | 09:47

Gherila marketing si razboiul adevarat: Marcile americane stiu sa reziste pe baricadele anti-americanismului

15 iunie 2004 | 13:29

Gherila marketing si razboiul adevarat: Marcile americane globale sunt afectate de razboiul din Irak

23 aprilie 2004 | 11:59

Avorturile prind viata la tv. Deocamdata in Marea Britanie si Taiwan

19 aprilie 2004 | 17:16

Excomunicari ipocrite in mass-media americane

9 aprilie 2004 | 10:08

La ce vom mai mari ochii pe micile ecrane: la antici si homo

7 aprilie 2004 | 16:13

Publicatiile gratuite fac multi bani

recomandă

Citeşte:

Gavrila&Asociatii dezvolta brandurile premium ale Global Spirits Company

Tsunami loveste si comunicarea Pepsi

Axe, campanii virale si… deodorant?

Un nou capitol in publicitate - Flapvertising

Online advertising


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by Avandor Content Server